Undervisningsdif-ferentiering i praksis

Tidligere
Næste

Undervisnings-differentiering ER svært…

… men med små skridt ad gangen og enkle værktøjer kan det lade sig gøre!

På dette kursus giver jeg konkrete og implementerbare ideer til undervisningsdifferentiering i hverdagen. Kurset er baseret på bogen Undervisningsdifferentiering – 20 Skridt til at møde dine elever, som “Folkeskolens” anmelder, Christina Krolmer, skrev følgende om: 

“Jeg blev under læsningen anerkendt som lærer og fik ny viden, samtidig med at bogen udfordrede mine lidt indgroede tankemønstre. Det var en dejlig oplevelse.”

Foredrag undervisningsdifferentiering

Et kursus eller en workshop med fokus på dagligdagen…

… og på en solid faglig bund.

Elever er forskellige, og de lærer forskelligt. Det er et grundvilkår for alle lærere, men det er også en udfordring. Hvordan finder man tid til både at motivere de dygtige med spændende opgaver, hjælpe de udfordrede og stadig tage sig af alle dem midt i mellem? Og hvordan undgår man, at det bare ender med, at man laver A, B, og C eller røde, gule og grønne opgaver?

Dette kursus eller workshop bud på, hvordan man som underviser går til opgaven,  så det gør en forskel for eleverne uden man selv knækker halsen.

Kursets indhold

En vekslen mellem oplæg, øvelser og gruppedrøftelser med fokus på praksis. Typiske punkter i programmet, er:
  • At få et fælles sprog om undervisningsdifferentiering.
  • Forberedelse af differentieret undervisning.
  • Hvordan man kan lade de fysiske rammer understøtte differentiering.
  • At favne klassefællesskabet – differentiering i praksis for de dygtige, de udfordrede og dem midt i mellem.
  • Konkrete tips og ideer til differentieret undervisning.
  • Undervisningsdifferentiering og det gode lærersamarbejde.

Målgruppe

Lærerteams eller hele lærergrupper på skoler og uddannelsesinstitutioner
  • Undervisere og ledere i grundskolen.
  • Undervisere på STX, HHX, HTX og EUX.
  • Undervisere på erhvervsuddannelserne.
  • Undervisere på HF og VUC.
  • Undervisere på professionshøjskoler.
  • Lærer- og pædagogikumstuderende.
  • Undervisere på højskoler og efterskoler.

Det praktiske

Hvordan, hvornår, hvor længe og hvor meget?
  • Kurset kan afholdes som heldagskursus, en workshop på 3-4 timer eller et kortere oplæg. Vi aftaler den løsning, der passer bedst til jeres behov og rammer.
  • Det er også muligt, at afvikle kurset i eksklusive omgivelser i KLP-Huset i Ørestad i København, lige ved metro, regionaltog og motorvej.
  • Når vi har indgået en aftale, holder vi et formøde, hvor vi taler om jer, jeres situation og jeres ønsker og behov. Herefter laver jeg et udkast til et endeligt program, som I kan kommentere på, så vi sikrer os, at deltagerne får det bedst mulige udbytte.

Vejledende priser

Et udpluk af de steder, hvor jeg har holdt kurser og workshops om undervisningsdifferentiering

  • Næstved Gymnasium.
  • UCL Sygplejeuddannelsen i Vejle og Svendborg.
  • Ingstrup Trivselsskole.
  • Christinelystskolen.
  • Hulvej Privatskole.
  • TECHCollege, Aalborg
  • Hulvej Privatskole.
  • Storstrøms Fængsel (for fængselslærerne).
  • Billund Kommune.
  • Greve Ungdomsskole.
  • Hørsholm Lille Skole.
  • Skoleskibet Georg Stage.
  • Middelfart Kommune.
  • Idestrup Privatskole.
  • Danmarks Læringsfestival
  • Østervangsskolen.
  • Haderslev Katedralskole.
  • Syddansk Erhvervsskole.
  • Gludsted Friskole.
  • Ikast Østre Skole
  • Og mange, mange flere…

Send en uforpligtende forespørgsel

Også hvis det handler om et andet pædagogisk emne end lige præcis undervisningsdifferentiering…

“For mig er Slow Club, det sted jeg søger hen, når jeg opdager, jeg har for mange jern i ilden. Så finder jeg ind til der, hvor jeg husker, at det er ok at sidde og hækle og lytte til en e-bog. Gå en tur. At det er ok “bare at være”.
Pia Ebbesen NielsenVejle, medlem af Slow Club
“Ole Ditlev Nielsen har skrevet en konkret og vidunderlig bog, som er lige til at gå til.”
Sascha JensenAnmeldelse af “Om at leve – 20 skridt til mere overskud og mindre stress” i tidsskriftet Balance.
“De mange konkrete tips og råd til en langsom hverdag med fordybelse er bogens styrke.”
Hamide KaraDBC Lektørudtalelse om “Slow living – sænk tempoet og lev et liv med mening.”
“Det var en rigtig god dag. inspirerende og sympatisk underviser. Gode pointer og input lige til at bruge i hverdagen, step by step…”
Helle, bibliotekar, Gladsaxe HovedbibliotekDeltager på heldagskursus.
Tidligere
Næste